Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

God glass utan glassmaskin

Kategori: Ätbart

I lördags när vi hade familjen N här på middag var ju ugnen upptagen hela dagen. Blev förresten godaste pulled porken hittills, drygt 8 timmar i ugnen fick den. I alla fall blev det till att hitta på någon efterrätt som inte behövde gräddas. Då kom jag på att jag läst om ett glassrecept som verkar superenkelt. Grunden är 5 dl grädde och 1 burk kondenserad mjölk (den sötade varianten) och lite vaniljpulver. Har man inte vaniljpulver antar jag att det funkar lika bra med vaniljsocker.
Man vispar grädden halvhårt sen blandar man i den kondenserade mjölken och vaniljpulvret. Sen är det fritt fram att blanda i det man vill ha. Jag delade upp smeten i två delar. I den ena hade jag nonstop och hackad daim. I den andra rester av en rabarbersmulpaj. Sen in i frysen minst 5 timmar. Sen måste den få tina lite innan servering, ca 30 min i kylskåp körde jag på. Glassen blev krämig och god (sa dom som åt). En jätte enkel god glass som blir superbra utan glassmaskin, kan det bli bättre.

De olika glassarna

Kommentarer


Kommentera inlägget här: