Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Bröllopsdag

Kategori: Semester

Igår firade vi 10-årig bröllopsdag jag och min fina M. Tänk att han stått ut med mig i hela 10 år. Ja egentligen mer eftersom vi hade varit tillsammans 3.5 år innan vi gifte oss.
Vi hade en lugn mysig dag med lite shopping (för mig)
Jag mår fortfarande inte riktigt hundra, så vi avbokade våra middagsplaner och beställde upp room service istället. Kanske inte riktigt som vi tänkt oss men supermysigt ändå. Sen tittade vi på fotbollsmatch mellan Bayern München och Chelsea innan jag stensomnade.

Jamen just det, jag har ju fått en ny ring också. En snygging i rose gold gör sällskap med vitguldaren. Men den får ni se senare eftersom internet är segt idag.

London baby

Kategori: Semester

Så är vi i London jag och M. Igår lämnade vi ungarna och flög om inte förstklassigt så businessklassigt. Framme på hotellet kom det fram att dom bara hade ett rum tillåtet för rökning första natten i den "klass" vi bokat. Inte ok tyckte vi så dom vaskade fram ett finare/modernare men något mindre rum. Eftersom det nya rummet var något billigare och vi bokat genom BA kunde de inte ge pengar tillbaka så vi beställde upp en Afternoon Tea istället. Mysigt att sitta i sängen och äta.
Sen var jag helt slut och mådde lite sådär så jag däckade i sängen medans M kollade på film.
Nu frukost, sen stan och i eftermiddag Mamma Mia som spelas sådär en 10 meter från hotellet.

Afternoon Tea

Packar, igen...

Kategori: Allmänt

Börjar mitt nya liv utan jobb med att ha stora N hemma. Tydligen var det ganska många i klassen som var hängiga. Han får nog vara hemma imorgon också, då står bad i simmhallen och i sjön på schemat. Vi tillbringade förmiddagen i soffan framför kockarnas kamp och idol. Kul när man uppskattar samma program.
Efter lunch har vi löst korsord och läst. Nu skall jag packa inför London. Blir ju en del packning åt ungarna också. Stora N hinner med gympa i skolan, två träningar och en match när vi är borta och lilla N skall på ett kalas. Sen skall alla "vanliga" kläder med också.

Finaste och bästa sällskapet

Allting har ett slut

Kategori: Allmänt

Så kom då dagen som jag både längtat efter och fasat för. Dags att lämna in dator, mobil och passerkort.
Jag började dagen med att träffa några gamla gamla kollegor som kom med mig över från gamla jobbet på en kaffe. Sen blev det lunch med hela avdelningen (inte bara för min skull, vi är nog en 15 stycken totalt som har eller skall sluta) och jag fick en present (tack!!) och en "korg" med en massa gott som choklad, olivolja, balsamvinäger, ost, nötter och mandlar.
Jag fick också en jättefin blomma av finaste E, tack så jättemycket!
Sen åkte jag inte hem utan raka vägen till systemet och köpte lite Champagne.
Den skall jag och M dricka nu tillsammans med löjrom och skagenröra. Kanske blir det lite glass sen också, ni vet nog vilken....

Tröttmössa

Kategori: Allmänt

Idag är det en trött söndag. Var på supertrevligt 40-års kalas igår med en massa bubbel och god mat. Tyvärr mådde jag inte hundra så vi var hemma rätt tidigt. Men trött är jag ändå.
Har inte gjort många knop idag. På förmiddagen hejade vi på stora N när han spelade fotboll. Vinst mot Täby med 11-1 i strålandesol. Härligt!
Sen har vi mest hängt, hela familjen är lite seg såhär efter första jobb/dagis/skolveckan.
Nu väntar vi på att middagen skall bli levererad, hurra för hemkörning. Det var faktiskt lilla N som önskade sig ris, friteradkyckling och yakiniku.

Naglar

Kategori: Allmänt

Jag har i princip alltid långa naglar. Även förr när jag var handbollsmålvakt hade jag långa naglar. Ofta med nagellack. Nu för tiden är jag dålig på att måla dem. Men igår fick jag ett ryck och gick loss. Det blev silverfärgade med en svart nagel med stenar på. När lilla N såg dom ville hon ha likadana så det var bara att fixa hennes också. Hon blev väldigt nöjd.

Mina naglar

Fredag

Kategori: Allmänt

Så var den avklarad, sista jobbdagen. Skall kolla igenom och rensa datorn innan jag stänger ner den en sista gång.

Annars har dagen varit bra. Har bakat en rabarberpaj och gjort chokladbollar. Ätit lax och druckit en mycket god rose'. Bokat bord på Nobu i London (nån som ätit där?) till vår bröllopsdag. Målat naglarna på mig och lilla N.
Snart blir det fredagsmys framför Fångarna på fortet.

En mycket god rose'

Byxor

Kategori: Shopping

Idag var jag inne på kontoret. Det var inte igår om man säger så. Sist var väl nångång runt midsommar. Rensade lite, tog ner kort och slängde en hel massa papper. Imorgon jobbar jag hemma, på måndag lämnar jag datorn och säger tack och hej. Konstigt! Mycket tankar i huvudet nu.
Rensade hjärnan med lite shopping. Två par byxor från för mig nya siten smartgirl.se.
Ett par svarta fina från Fransa och ett par från Vila som jag är lite mer osäker på. Men de var på rea och nästan gratis.

Jobb tankar

Kategori: Allmänt

Har börjat räkna ner igen. Inte till semester utan tills jag slutar jobba. Det skall på ett sätt bli skönt eftersom jag inte trivts så bra med det jag gör idag. Dumt att jag inte tagit tag i det och sökt något annat tidigare, men man blir bekväm. Men samtidigt får jag ont i magen av osäkerheten. Ibland känns det som att jag aldrig kommer få något jobb och ibland känns det som en mycket bra början på något nytt. Ja ja den som lever får se.
Idag har jag pluggat, bakat bullar, jämkat och funderat.

Gräsänka

Kategori: Familjen

Idag är M iväg med grabbarna på skoj. Dom är ute och åker båt i skärgården, äter och dricker gott.
Själv är jag hemma med ungarna och sköter markservicen. Först hämta lilla N på dagis, hem en sväng, iväg och hämta stora N på fotbollsträning, hem igen och fixa middag, duscha stora N och sen till slut lägga båda ungarna. Nu sover de sött i sina sängar. Själv äter jag en hamburgare med lite pommes pinnes och tittar på kändishoppet. Kanske blir det lite lite Häagen-Dazs Salted caramel om en stund. Den glassen är alldeles för god för min hälsa.

Fotbollsdag

Kategori: Semester

Idag drar allt igång igen. Har lämnat lilla N på dagis och stora N i skolan. Sitter nu och samlar kraft för att ta tag i jobb.

Igår hade vi en riktigt lång fotbollsdag jag, M och stora N. Klockan 08.10 var vi på plats i Djursholm och deras IP. Lilla N är inte så intresserad av fotboll så hon hängde hos mormor istället. Fyra matcher spelades, den första startade 8.40 och den sista slutade 16.00. Det var långa timmars väntan mellan matcherna. Kan nog tycka att det kunde planerats lite bättre. Killarna blev trötta och rastlösa. Märktes också på deras spel i de två sista matcherna. Men dom spelade ändå bra och vann tre matcher stort och förlorade en med ett ynkans mål. Självklart fick alla medalj. Som tur var sken solen nästan hela dagen. Skönt med en massa frisk luft och en bra avslutning på semestern.

Slagen hjälte på väg hem

Replay

Kategori: Semester

Igår tog jag med mig lilla N till Centrum en sväng. Skulle hämta ut en grej och tänkte passa på att leta efter en gymnastikdräkt. Inte det lättaste att hitta någon utan tyll och "kjolar", men på lilla N's gymnastik får man inte ha det. Gick förbi Liten på ön och såg att dom hade 70% rea. Sånt måste alltid kollas in. Hittade ett par så snygga skinnyjeans från Replay som passade lilla N perfekt. Såklart fick dom följa med hem tillsammans med en tröja, också den från Replay och en klänning från Name it. Inne på HM hittade vi en gymnastikdräkt med Hello Kitty, inte perfekt men den funkar.

Hel outfit från Replay

Vad tyckte jag om resan?

Kategori: Semester

Ja, vad tycker jag då om Turkiet? Helt ärligt kan jag inte bedöma det som land efter att ha varit på resorten hela veckan. Men vad jag tyckte om resan i helhet kan jag berätta.
Jätteskönt med en kort flygresa på bara 3.5 timme. Går nästan inte att komma undan med kortare. Sen var det en dryg timmes bussresa till hotellet varav ungefär hälften på små kringelkrokiga vägar. Inte optimalt men funkade helt ok. Rörig incheckning/avfärd då vi kom/åkte åtta (!!!!) bussar mer eller mindre samtidigt. Sen blev det då strul med vårt rum som vi inte fick förens sju på kvällen, men vi kompenserades med fri a la carte vilket var skönt då vi kunde sprida ut ätandet. Maten i sig var ok på buffén och något mer ok på a la carten. Efterrätterna var inte goda någonstans. Glassen var god men jag tröttnade på sen eftersom det bara fanns tre smaker (jordgubb, choklad och vanilj) För att få ok solstolar fick man vara ute vid åtta för att paxa. Vi hängde mest vid lugna poolen vilket inte var så lugn. Det fanns en stor vattenrutckana som stora N tyckte var jättekul. Lilla N vågade åka med M sista dagen och tyckte det var superkul hon med. Synd att hon inte kom på det tidigare. För yngre barn fanns en mindre rutchkana i barnpoolen.
Rummen var ok, vi hade ett familjerum som var två rum med dubbelsäng i ena och två enkelsängar i andra. Sängarna var superhårda tyvärr.
Det sämsta var nog maten vilket var bra eftersom jag lyckades gå ner ett kilo utan att ens försöka.
Det bästa var att lilla N blivit så bekväm med vatten. Hon simmade också sin första meter utan puffar!!!

Bjuder på några bilder från resan

Hemma bäst

Kategori: Semester

Så var vi hemma igen. Alltid skönt att komma hem. Hemresan gick snabbt och smärtfritt. Flygresan tog bara 3.5 timme, väskorna kom snabbt, ingen kö på hemvägen. Lilla N klarade sig från att kräkas den här gången och var lycklig över det. Kräkpåsen hade hon i handen hela hemresan.

Snart drar allt igång igen. På söndag är det fotbollsturnering och på måndag är det jobb igen. Jobb ja. Jag kommer jobba en vecka och en dag till, sen slutar jag. Vad jag skall göra sedan vet jag inte riktigt. Som tur är har jag "lön" ett tag till. Får se vad som händer i framtiden...

Mina fina på väg hem

Shopping

Kategori: Shopping

Bara för att jag är på semester betyder inte att jag tar semester från shopping. Jag har spanat lite på Blocket efter café stolar från Fermob som vi kan ha som extrastolar. Hittade några till ok pris men tänkte att jag kollar om det finns några på REA. Och visst gjorde det de. På Rum21 hade de 30%! Självklart slog jag till då priset bara var 100:- mer per stol än det nedprutade Blocket priset. Fyra stolar blev det, sen slog vi till på ett cafébord storlek större också. De nya möblerna skall vi ha på balkongen, men de kan enkelt lyftas ut till uteplatsen. Färgen blev praktiska (OBS ironi...) Linen vilket är typ vit. Så nöjd!
Stora N är också nöjd, han köpte en Barca tröja med Neymar på marknaden som drog in till hotellet igår. Lilla N hittade inget så hon var inte lika nöjd.

Våra nya möbler, fast bordet är 57*77 inte 57*57 som på bilden. Färgen är den som stolen är i.

"Gratis" är gott

Kategori: Semester

Det känns som vi äter hela tiden. Först är det frukost, sen blir det en glass eller två före lunch, sen lunch, mer glass kanske lite pommes eller en pizza slice till mellis och sen middag såklart. Vi har ju ätit rätt mycket a la carte eftersom vi fick det gratis. Två gånger på den turkiska och en gång på den andra. När vi var förra gången fattade vi inte att det var meningen att vi skulle äta 7-rätters. Nu skall vi dit ikväll igen och oj vad vi skall äta, men vi skippar soppan och kör en enkel 6-rätters.

Igår var jag och lilla N på Bamse show. Det var Bamse, Lille skutt, Skalman ochVargen som sjöng sånger. Lilla N mumsade popcorn och vägrade sjunga med i en enda sång. Huvudsaken är att hon var nöjd.
Stora N spelade fotboll med ett gäng killar. Han var också rätt nöjd.

Kvällens artister

Semesterlunken

Kategori: Semester

Vi har börjat komma in i semesterlunken. Sova, äta, bada, sola, äta, bada, äta, äta, sola, äta, sova. Vi konstaterade igår att när man åker till ett sånt här ställe kan man egentligen åka vart som helst, alla är lite same same. Pool, restauranger, glass, några palmer, en massa barn. Spanien, Turkiet, Cypern ingen större skillnad. Möjligtvis lite skillnad på maten. Egentligen inte mitt favoritsätt att resa men har fått inse att det är enklast nu något år framåt.
Vi njuter iallafall av värmen och laddar batterierna inför hösten.

Dag 2, så mycket bättre.

Kategori: Semester

Ok idag är jag lite mer positiv. Igår var det kaotiskt med mycket folk, trötta huvuden och strul med rummet. Idag efter en dag i solen med en lunch från snackbaren ett antal glassar och en bättre middag på den turkiska a la carten känns allt mycket bättre. Vi kanske inte åker tillbaka men vi kommer absolut njuta av den här veckan. Just nu springer och hoppar barnen av sig den sista energin bland en massa uppblåsbara hoppgrejer, sen blir det nog sova.

Fortfarande dålig uppkoppling tyvärr

Turkiet

Kategori: Semester

Imorse gick vi upp jättetidigt för att ta bilen ut till Arlanda och sen flyga vidare till Turkiet. Resan gick bra förutom att lilla N började kräkas under inflygningen. Som tur var hade vi säkrat upp med kräkpåse.
Efter ca 1 timmes bussresa var vi framme vid det stoooora charter hotellet. Kan väl efter ca 7 timmar säga, aldrig mer. Först strulade dom med vårt rum så vi fick det inte förens sju istället för tre. Vi blev rätt irriterade så som plåster på såret får vi äta på a la carten hela veckan (istället för en gång). Och tur är väl det för buffén är inte rolig. Ja jag kanske är lite kräsen men det är inte bra mat!! Vid poolen är det knökfullt, både i och runt omkring. Men vi har iallafall tur med vädret....
Kanske är det lite orättvist att jämföra med Aruba där vi var sist. Man får väl vad man betalar för. Nästa gång skall jag betala mer.

Seg uppkoppling också, så idag blir det bildlöst.

Dax igen

Kategori: Semester

Så var det dax att packa igen. Inte så att jag klagar men det har blivit en hel del resor de senaste åren.
Efter att min väska "kommit bort" de två senaste resorna (på väg hem som tur är) packar vi nu lite annorlunda. Delar upp allt i två resväskor så alla har lite i varje väska och sen lite extra i handbagaget.
Jag vet att Turkiet är väldigt solsäkert och varmt så det är bara tunna sommarkläder som gäller. Ändå blir det alltid mer än jag tänkt mig.

Imorgon vid den här tiden är vi förhoppningsvis vid poolen. Eller iallafall på transferbussen...

Kaoset innan packning

Omöjligt uppdrag

Kategori: Shopping

Igår åkte jag M och lilla N in till stan för att shoppa bikini till mig=mission imposible. Vad jag än provade kändes det som att halva rumpan hängde utanför, vilket vissa gånger också var sant.... Nu måste jag erkänna att jag var rätt lat och inte sprang omkring på en massa olika ställen utan var bara på Åhléns. Tillslut blev det en färgglad sak från Å och en spräcklig från Esprit. Tillsammans gick det på 278:-, rea på rean. Dessutom hade jag presentkort så det var typ gratis.
Sen smet vi ner på barnavdelningen och hittade en Molo bikini till lilla N för 99:- Nu är vi redo för sol och bad.

Våra bikinis

Lite till mig

Kategori: Shopping

Nu har det blivit lite shopping igen. Den här gången blev det faktiskt lite till mig också. Först hittade jag ett par byxor hos Millami. Lite "skrikiga" kanske men med en enfärgad topp blir det nog hur bra som helst
Sen blev det en jacka från Barbour som jag hittade hos Zoovillage  Förutom den vanliga rean hade M en rabattkod som gav ytterligare 20%. Då kan man liksom inte låta bli även om jag kanske inte just behöver en jacka till. Eller, egentligen behöver man väl alltid en jacka till, gör man inte? Den här är dessutom mörkblå och inte svart som många av mina andra jackor är.

Sen köpte vi 2 One pieces i två olika storlekar till stora N. Jag menar först 50% och sen 20 % till på det. Då är det typ samma pris som om man skulle köpa en på Stadium. Nu har vi en födelsedagspresent och en julklapp fixad, perfekt.
Nu skall jag försöka hålla lite i pengarna så jag har något att shoppa för när jag och M åker till London.

Sol, bad och sushi

Kategori: Semester

Idag har vi varit på öns bassängbad tillsammans med mormor (barnens alltså, inte min) Precis som vi räknat med var det inte så mycket folk där idag trots det fina vädret. Tror att det var en hel del som börjar jobba idag.
Vi var rätt oplanerade och hade ingen vidare picknick med oss, bara dricka och bullar. Blev korv med bröd till lunch.
På väg hem bestämde stora N att han ville följa med mormor och sova där.
Nu har vi precis ätit en god hämtmatsmiddag bestående av sushi, friterad kyckling och yakiniku. Tydligen gillar lilla N räkor och rå lax så hon tuggade glatt i sig min "sushi topping"
Lite trist men å andra sidan tycker jag det är superkul att hon smakar på och tycker om nya saker. Jag snodde lite kyckling av henne så jag blev mätt ändå.
Nu skall vi kolla på DIF-Helsingborg. Kanske blir det lite god glass senare, det är ju trots allt semester.

Min mat innan lilla N varit i farten

Morgonshopping

Kategori: Shopping

Idag startade jag dagen med Livly shopping. Jag har ju börjat tycka om deras kläder mer och mer. De är fina och framför allt sköna och bra kvalité. Att lilla N tycker om kläderna är ju också ett plus. Nu hade dom 60% på sida och det blev två T-shirts, ett par tights, en kortärmad klänning (i större storlek till nästa år) och en långärmad klänning till vintern. Allt för drygt 550:-, bra tycker jag.

Nu skall vi äta frukost, hämta upp min mamma och åka till Brevik och bada.

Morgonens shopping

Fula cakepops

Kategori: Semester

Idag är vi tillbaka där vi var innan Finland, med tennis. Vi var i princip ensamma i hallen. Delade den bara med tjejen i receptionen och en gigantisk humla.
Hemma igen försökte jag göra chokladbolls cakepops men det gick sådär. Använde candy melts för första gången (och antagligen sista) och det gick helt åt skogen. Konsistensen var alldeles för tjock och massan för varm. Jag kunde inte täcka bollarna jämt och fint. Såg inte alla bra ut, men jag hade på en massa strössel för att dölja det värsta. Rörde ihop en kladdkaka också. Sen tog vi med allt och åkte hem till J&J.
Här har vi ätit upp cakepopsen som trots allt var goda. Fått en urgod pulled beef till middag. Snart skall vi ge oss på kladdkakan som vi piffar till med jordgubbar och grädde. Sen blir det drinkprovning. Sämre kan man ha det.

Fula cakepops och röda jordgubbar

Home sweet home

Kategori: Semester

Så var vi hemma igen. Aldrig har väl en dusch varit så skön som efter en vecka utan rinnande vatten då den mesta tvagningen skett i saltvatten.
Annars är det en rätt mör familj. Båten kom in 06.10 imorse så jättemycket sömn blev det ju inte.
Idag har jag hunnit med en sväng till centrum, hämtat ut lite paket, slängt in en tvätt, svängt ihop en rabarberpaj, ätit kycklingsallad med min älskade curry lime dressing, haft mamma över på fika, vikt lakan, handlat mat.
Nu har jag däckat i sängen med två skvallertidningar. Säger bara en sak, åh vad skönt att man inte är kändis!!! Men kul att läsa ändå....

Blir nog en tidig kväll ikväll. Imorgon skall vi prova drinkar (alkoholfria tror jag) men sen har vi en nästan blank vecka. Om någon är leksugen så slå en pling.

Som om man inte har viktnojja ändå, stackarna!!

Absolut sista

Kategori: Semester

Idag packar vi ihop oss. Vi har haft en toppenvecka. Vädret var lite dåligt i två dagar men annars har det varit soligt och varmt. Ungarna har lekt bra och har haft kul även om det blivit lite smågruff då och då. Det har badats, fiskats, bastats, ätit glass, paddlat kanot, visslats, spelats padda, sprungit runt huset, tittats på film, tappats tänder och ritats hur många teckningar som helst. Men nu skall vi alltså hem igen för att aldrig mer komma tillbaka. Huset skall säljas.

Tack familjen R för att vi fått vara med er här, år efter år. Vi har verkligen uppskattat det, hela familjen!

Lite bilder från årets semester

Dyrt med internet

Kategori: Shopping

Tidigare år har vi inte haft internet här ute i skogen. Men i år har herr R fixat så vi kan surfa till framförallt min och fru R's stora lycka. Tyvärr blir det ju lite dyrt då det är mycket REA och vi båda gillar att fynda.
Igår klickade jag hem ett par till av mina favorit ballerinas från Chloe, den här gången i orange. M fick ett par badshorts från Armani. Båda sakerna kommer från Members
Imorse hittade jag fru R sittande i sängen shoppandes.....

Nu näst sista frukosten med gänget.