Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Hemma är också bra

Kategori: Familjen

Åh vad skönt det är att åka över bron och veta att snart är man hemma igen.

Egentligen är det knasigt vad fort det går. Lunch i Spanien och middag hemma. Eller i bilen faktiskt

Flygresan hem var hur smidig som helst. Vi fick skjuss till flygplatsen av N. Ingen kö till bagageinlämningen, skönt!! Sen fikade vi lite, köpte godis och sen var det dags att gå på planet. Vi brukar ofta vänta till nästan sist, förstår inte alla som står i kö för att komma in i planet, där sitter man ju x-antal timmar ändå. Vi hade ju tydligen köpt SAS go plus vilket betydde att vi fick sitta långt fram i kabinen och sen fick mat, dricka och välja vad man ville från "menyn". Maten såg verkligen god ut

Eller inte..... Jag ratade den och tog en trekantsmacka med pastrami och lite chips istället. Efter landning var lilla N överlycklig, hon hade inte kräkts. Skönt för både henne och oss.

Vi har verkligen haft en superhärlig semester med härliga vänner, god mat, vin, bad, glass, sol, pizza, fotboll, samtal, Settlers, chips, vattenland och en massa annat.
Men det är skönt att komma hem, ta en dusch, dricka ett glas vatten direkt från kranen och sega ihop i soffan.
Nu skall jag njuta av mina tre sista lediga dagar innan jag är tillbaka på jobbet igen.

Dan före dan

Kategori: Familjen

Imorgon åker vi hem. Trist för vi har det himla bra och skulle gärna stanna några dagar till.
Dagen har sett ut som de flesta andra dagar. Frukost, poolen, lunch, poolen, glass, vin, middag. Hur skönt som helst!
Middagen blev samma som första kvällen. Kyckling med en god sallad

Imorgon hinner vi med poolen och lunch innan vi åker mot flygplatsen. Skönt att kunna ta det lite lugnt. Idag upptäckte jag att vi tydligen har premiumbiljetter på hemresan. Vad det innebär vet jag inte riktigt, men vi får sitta långt fram i planet, alltid något.

Aquopolis

Kategori: Familjen

Idag efter lunch åkte vi iväg till Aquopolis, en vattenpark här i närheten. Eftersom vi inte ville vakta våra saker hela tiden lämnade vi värdesaker hemma, därför blev det inga bilder tagna. Men jag lånade några från hemsidan.
Stora N tyckte det var jättekul och åkte nog mest av oss alla. Bland annat de här två som jag aldrig i livet skulle våga mig på.

Lilla N gillade inte att åka kanorna men poolen med vågmaskinen va kul. Men favoriten var Amazonian river

där man kunde flyta omkring på stora badringar eller bara simma med i strömmen.
Vi var kvar till parken stängde och sen blev det middag på McD.
Efter det hade ungarna mer energi i kroppen så de K, N och M gick iväg och köpte glass och spelade fotboll. Själv stannade jag hemma och tog en skön och välbehövlig dusch.

Ytterligare en härlig dag. Tyvärr gick mina Havaianas sönder så nu måste jag köpa nya. För de är ju faktiskt de överlägset skönaste flipflopsen.

Glass och Settlers

Kategori: Semester

Igårkväll gick vi ner till strandpromenaden igen. Det blev en favorit i repris. Middag på 222 och glass till efterrätt. Eftersom vi tycker om att prova ny saker (OBS ironi...) tog alla samma sak som senast. Förutom lilla N som åt pastafjärilar med parmesan istället för pizzabröd och P som åt pommes istället för pasta. Mellan maten och glassen sprang ungarna omkring barfota på stranden
Sa jag att det är tre killar och en tjej?

Sen blev det glass

Själv tog jag en cappuccino, glömmer alltid att det betyder kaffe med grädde i Spanien...

Ingen favvo direkt men efter ha skopat över grädden till Micke gick den ner.

När vi kommit hem och ungarna somnat blev det lite Settlers

Ännu en härlig dag här i Spanien. Nu har vi "bara" 3 dagar kvar. Imorgon tänkte vi åka till ett vattenland här i närheten.

Shopping

Kategori: Shopping

Att jag är i Spanien hindrar ju inte mig från att shoppa. Man kan klicka hem saker här också. Igår köpte jag det här åt stora N
En munkis och en
Från MarQy
Och en munkjacka från Ebound.
Allt från Kidsbrandstore.

Till mig själv hittade jag ett par Espadrillos från Stylesnob
Och ett par byxor från Saint Tropez
Från Modesto.

Hoppas det ligger hemma och väntar på mig när jag kommer hem.

Och dagarna bara går

Kategori: Familjen

Dagarna rullar på. Vi äter, dricker, badar, badar, äter och badar. Igår kom K ner och nu är vi här allihop.
Efter middagen igår tog hon och jag en promenad ner till strandpromenaden. Vi pratade en hel massa och jag tog en efterlängtad kaffe
Här i huset är det pulverkaffe som gäller och då passar jag på att försöka dra ner lite på intaget då det inte riktigt är en favorit. Men får man tag på en "riktig" kopp så kan man ju inte låta bli.

Nu är det frukost i skuggan. Färskpressad apelsinjuice och rostmackor
Sen blir det nog poolen....

Middag på strandpromenaden

Kategori: Semester

Idag var det poolen igen såklart
och lunch och glass och poolen.

Sen bestämde vi oss för att gå ut och äta på en Pizzeria på strandpromenaden. Det var gott och trevligt.
Lilla N åt en pizza utan någonting på dvs ett stort pizzabröd, stora N körde på en vesuvio och M åt en med pepperoni, salami och fefferoni. Jag tog en melon med parmaskinka (lilla N snodde typ hälften av skinkan så det blev mest melon) och lite av de andras pizzor
Gott!!
Sen gick vi en trappa ner och åt efterrätt  dvs glass till ungarna
Och kaffe till oss vuxna.

Sen gick vi hem, i bredd....

Spanien

Kategori: Familjen

Så var vi här. Så jäkla skönt och så jäkla varmt. Vi kom hit igårkväll efter en flygresa som gick hur bra som helst, men fy tusan vad jag tycker att själva resorna är träliga.
Det första vi gjorde var att byta om till badkläder och ta ett dopp. Sen dukade vi fram en sen med god middag.
N grillade supergod kyckling och till det hade vi sallad och pasta. Och vin såklart. En bubblig rose som smakade som saft (det var alltså positivt)

Idag har vi ätit frukost, badat, ätit golunch
Ungarna fick pasta istället, med en massa parmesan och tomatsås till dom som ville.
Sen blev det en storhandling, strandbesök, glass, poolbad och middag. Grillad lax och lite sushi till förrätt

Mycket bad och mycket mat. Precis som det skall vara på semestern!

Jo just det, eftersom vi är i Spanien på min namnsdag fick jag den här snyggingen av M igår innan vi åkte
Skönt att ha något att längta hem till.

Och jag lovar att jag skall ta bilder på annat än mat....

Fortsatt semesterlunk

Kategori: Familjen

Så har vi klarat semesterdag två och nästan hela trean. Vi gör inte jättemycket. Jag är fortfarande dödstrött mest hela tiden. Igår åkte vi hem till familjen W och blev bjudna på supergod middag. Tänk att jag till och med gillade blomkålen, det gjorde du bra E!
Vi hade med oss cookies till efterrätt.
Efter en mycket kort regnskur kunde vi sitta ute till efter nio nångång, då blev myggen lite väl närgångna och vi flyttade in.

Idag har vi börjat packa så smått.

Vi har fått rapporter om mycket varmt väder. Eftersom vi har tvättmöjligheter försöker vi packa så lätt som möjligt. Vi ska få med en rätt stor luftmadrass och två bilkuddar till ungarna också.

Nu är M och stora N på fotboll. Jag och lilla N kollar matchen på tv. Imorgon åker vi. Skall bli så skönt!

Första semesterdagen

Kategori: Familjen

Nu är första semesterdagen avklarad. Åh vilken trött dag det varit för min del. Tog en snabbis till centrum, köpte lite Champagne (moet såklart)

och god biff på Papilles. Sen åkte jag hem och sov ett tag medans de andra tre gick på bio och såg Draktränaren.
Nu har vi ätit god middag och ungarna har haft vattenkrig. Nu hänger vi i soffan och bara myser.

Äntligen

Kategori: Familjen

Så är den äntligen här, den så efterlängtade semestern. Den började bra med urgod bjudlunch på Urban deli. På väg tillbaka smet vi in och kikade lite i affärer. Jag hittade ett par urfina skor från Stylesnob som fick följa med mig hem

Halva priset, I like.

Nu är vi samlade hela familjen hemma igen. Vi har ätit fredagstacos såklart. Nu äter vi lite godis och inviger de nya glasen från Lagerhouse

Jag ser fram emot sovmorgon och vetskapen om att ha två lediga veckor framför mig. Om några dagar drar vi till Spanien, längtar...

Skillnad

Kategori: Allmänt

Det är sån himla skillnad. Jag har varit konsult på Atlas i drygt fyra månader. Under dom fyra månaderna har jag blivit bjuden på lunch tre gånger och middag en (kunde tyvärr inte gå...) Idag fick jag ett mail från min Atlas chef där hon skrev att hon bjuder på dan före semestern lunch imorgon och att jag kunde gå hem vid 15-tiden.
Vet inte om det är såhär de flesta har, men jag jämför med min IBM tid. Där bjöds det inte på någonting alla. Jo vi fick äta paj nere i matsalen en gång.
Inte så att man måste bli bjuden på saker hela tiden, men det är trevligt när det sker. Och gör mycket för trivseln. Lägg till att vi har fruktkorg också!
Känns som jag höjer Atlas mot skyarna nu, men jag trivs faktiskt himlans bra.

Reashopping

Kategori: Shopping

Nu har det blivit lite reashopping igen. Det är mycket lättare att hitta saker till lilla N då stora N har blivit så stor. Han är så lång att han har stl 146/152 och många av "mina" webbshoppar har inte så mycket i den storleken tyvärr.

Den här gången blev det Nova star baddräkt och jumpsuit från Kids brand store

På Babyshop hittade jag galonisar från Disriksson
Skalbyxor/regnbyxor (vattenpelare 8000) från Mini a Ture
och leggings från Me Too
Sen till sist blev det två favvo leggings från Livly, de med en liten volang nere vid beslutet.
Det var allt för den här gången.

Nähä....

Kategori: Allmänt

Ibland blir det inte som man tänkt sig.

Den där härliga semestern som jag bokat och bara skulle betala. Det blir inget med den. Nu vill dom att jag skall vara kvar på jobbet minst en månad till dvs till sista oktober. Och har jag jobb så jobbar jag. Förhoppningsvis kommer vi iväg i vinter istället.

De där snygga skorna jag köpte. Jodå, jag upptäckte att dom var trasiga i sömmen bak på hälen
Och nu är dom slut i butiken. Får se om dom kan leta fram ett par i en annan färg eller om jag får pengar tillbaka. Typiskt när jag äntligen hittat skor jag tyckte om...

Ja ja det kommer nya resor och antagligen nya skor också. Men liiite irriterande är det. Iallafall med skorna. Om man ser till resan så är det ju trots allt positivt att jag fortfarande har jobb.

Tolv Stockholm

Kategori: Familjen

Jag nämnde tidigare att vi skulle iväg på en grej med familjen den här helgen. Igår packade vi in oss och ungarna som inte hade en aning om vart vi skulle och åkte in till Globen. Vi tänkte hänga lite på tolv Stockholm. Ungarna blev superglada. Dom har verkligen lyckats med konceptet. Lite matställen och en hel del aktiviteter. Vi började med lite yoghurtglass på Frozzy

Sen gick vi och spelade minigolf på deras äventyrsminigolf bana. Alla hål är en plats i Stockholm. Min favorit var såklart det hår hålet
Stockholms stadion, så länge DIF's hemmaplan (nu hängde vi ju under deras nya arena). Dessutom lyckades jag få i bollen på ett slag!!

Sen blev det lite andra spel
Innan vi överraskade med att gå till vårt hotellrum. Vi bodde alltså över på Globen choice hotell. Rätt trist hotellrum och ännu tråkigare utsikt
Dessutom var rummet väldigt varmt. Vi fick ha fönstret på vid gavel halva natten.
Middag åt vi på O'learys. Alla var vrålhungriga så vi började med lite nachos
Sen blev det lite olika burgare för mig, M och stora N. Lilla N tog nuggets.

Efter frukost idag gick vi tillbaka till Tolv och körde lite bowling. Dom hade några banor med häftigt undervattenstema
Där spelade vi såklart.

Efter bowlingen hann vi med ett parti fyra i rad innan vi åkte hem

En riktigt mysig helg med familjen och bra uppladdning inför sista jobbveckan innan semestern.

Idag åker stora N till mormor och imorgon drar lilla N till farmor. På fredag samlas alla hemma igen och då är det semester!!

Ledig fredag

Kategori: Familjen

Idag har jag varit ledig. Fy tusan vad skönt!!
Vi startade dagen med att åka och spela tennis.
Stora N börjar bli riktigt duktig. Lilla N tycker det är kul att bolla ett tag, sen tröttnar hon.
Efter tennisen åkte vi hem och åt en god brunch på äggröra, bacon, prinskorv och rökt lax.
Sen tittade ungarna och M på en film medans jag vilade/sov en stund innan vi åkte iväg för en fika på Gateau.
Tog en sväng in på Guapos och shoppade en Ver de Terre jacka till lilla N på rean. Det är en skaljacka med vattenpelare på 10 000 så man kan ha den som regnjacka också. Perfekt!
Nu skall vi snart börja med middagen. Tror det blir köttbullar med potatismos och lite rabarberpaj till efterrätt.

För det är jag värd

Kategori: Familjen

Jag är inte så lite avis på alla som har semester. Själv jobbar jag en vecka till innan jag har mina ynkans korta två veckors semester, suck. Känner att jag egentligen skulle behöva minst en vecka till. Men i år funkar det inte. Är man konsult på korttids kontrakt så är man. Nästa år hoppas jag att jag har något fast och då skall jag unna mig en låååång semester (hoppas jag)

För att pigga upp mig har jag köpt två par "för det är jag värd" skor. Ett par flip-flopp från Tory Burch

Och ett par espadrillos från Marenas

Sen har jag faktiskt tagit ledigt imorgon och vi har en lite långhelg med familjen. Egentligen hade vi tänkt att åka till Gävle och gå på Furuvik, men nu har vi ändrat planeringen och stannar i stan. Men har planerat in lite skoj.

Fira lillebror

Kategori: Familjen

Igår fyllde min lillebror J 30 år. Han vill inte ha något jättefirande, eller egentligen inget firande alls. Men jag, M och pappa bjöd honom på middag igår. Vi åt på Terassen, bästa stället att sitta på när det är fint väder

Tyvärr blev jag inte riktigt lika nöjd med maten som jag brukar.
Till förrätt åt jag löjrom med tillbehör

Helt ok, men lite tråkig med tanke på att den kostade nästan 200:-
Till varmrätt tog jag kalventrecote som jag tyvärr fick skicka tillbaka. Jag hade beställt rare men när den var helt rå på ytan på vissa ställen tyckte jag det var lite väl. När jag klagade försökte hon först förklara att det visst skulle vara så. Men nej, rare är blodig inte rå. Till slut tog hon ut tallriken med frågan, vill du ha kvar pommesen så länge.... Eh nej jag vill helst ha en ny tallrik mat. Det fick jag inte, samma kött kom tillbaka något mer stekt och tillbehören något kallare än när jag fick in dem första gången.
Tråkigt då jag gillat terassen tidigare, nu känner jag inte för att gå tillbaka....

Efter maten åkte vi hem till oss, åt jordgubbar med grädde och drack kaffe.
På torsdag skall vi hem till mamma och fira honom igen.

Hon kan ju...

Kategori: Familjen

Igår släppte det, lilla N kan cykla. Vi försökte få henne att prova utan stödhjul förra sommaren, men det slutade med att hon vägrade cykla alls. Så då fick det bli med stödhjul.
Nu köpte vi en stång till cykeln och M har varit ute med henne två gånger och övat. Så igår kunde hon plötsligt själv

Hon kan starta själv också, och stanna. Så nu kan vi bocka av det från "listan". Nu tänkte vi ge oss på simning.

Smygreklam

Kategori: Familjen

Igår började vi dagen med en riktig god frukost. Färskpressad apelsinjuice, scones och fil med färska bär. Och kaffe såklart. Ingen morgon utan kaffe!!

Sen tog vi en kortis till centrum. Lämnade tillbaka lite böcker på biblioteket, åt glass och kollade lite i affärer. Det blev en bikini till lilla N och en keps till stora N på HM.

På kvällen körde vi en favorit i repris fast tvärt om. Dom vi skulle åkt hem till blev sjuka, så vi bjöd hem oss själva till familjen B.
Där fick vi gott grillat och hemmaodlade jordgubbar med glass

Ungarna gjorde konstverk på parkeringen

Helt plötsligt kom det en luftballong som gick ganska lågt....

Hoppas den skulle landa, annars vet jag inte riktigt vad den höll på med (ser ni smygreklamen??)

Vi satt ute hela kvällen, blev lite kyligt på slutet men är det sommar så är det!!

Taco fredag

Kategori: Familjen

Fredag, då blir det såklart tacos. Idag hade vi sällskap av familjen B. Härligt att vädret blivit bättre också. Efter maten satt vi ute, drack kaffe, spelade plump (M vann över mig med en ynka poäng) och åt efterrätt
En chokladpannacotta som M hade gjort. Mycket gott och mycket mäktigt.

Nu hänger vi i soffan och hejar på Colombia. Heja heja

Nazar.se

Kategori: Semester

Så har jag bokat en resa ändå. Kunde inte låta bli. Jag har kollat igenom både Ving och Fritidsresors hemsidor ett antal gånger utan att fastna för något hotell. Så ramlade jag in på Nazar.se och hittade det här

Vem kan hålla sig från att boka då?
Ingen privat pool men en sån här på balkongen

Det jag har bokat är en familjesvit dvs ett sovrum och ett vardagsrum med bäddsoffa. Det är inget litet boende utan runt 70 kvm. All inclusive är det också, men inte buffé utan "sittande" med meny.
Inte så barnvänligt kan man tycka. Men det bästa är att man har tillgång till tre andra hotell, ett med vattenland

Vi får också äta buffé på de andra hotellen om vi vill. Om man inte orkar gå kan man ta shuttelbussar mellan hotellen.

Nu är det betalningen som skall klaras av. Men så farligt dyrt blev det faktiskt inte. Och ja just det, det är till Spanien vi skall.

Hemnet och resor

Kategori: Allmänt

Jag måste erkänna, jag är nog lite av en missbrukare. "Knarkar" hemnet och resor. Just nu är det rätt lugnt på hemnet så det får bli resor.
Om 3 veckor är vi i Spanien och hälsar på familjen AW. Skall bli så skönt!! Men eftersom jag bara har 2 veckors semester i sommar drömmer jag om en resa i höst. Det jag drömmer lite extra om är ett rum med egen pool som den här lyxiga

Mer realistiskt är nog den här man kan boka på Ving.

Får se hur det blir. Men någonstans hoppas jag att vi kan åka.

Sen måste jag bara visa de här superhäftiga poolerna. Coolt men lite läskigt....