Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Helgmat

Kategori: Ätbart

Vad skönt det är med helg, man borde ha det lite oftare tycker jag. Vad sägs om att jobba i fyra dagar och ha helg i tre? Med full lön naturligtvis!
Helg betyder ju också mat och förhoppningsvis lite godare/roligare mat än vardagsmiddagarna man helst slänger ihop på en 30 minuter. Det blir ju lite roligare när man har lite tid på sig.

I fredags jobbade jag hemma och hade därför tid att köra några hela kycklingar i ugnen. Jag geggade ihop lite smör, citron, vitlök och chili som jag petade in under skinnet. Efter 1.5 timme på 175grader var dom klara. Riktigt saftiga och goda om jag får säga det själv. Till kycklingen blev det ris och en sås på skyn från kycklingen, lite grädde och kycklingfond. Nej vi moffade inte i oss två kycklingar själva, vi hade sällskap av familjen R.

Igår åt vi goda tjocka revben. Först fick dom koka på spisen i ca 45 minuter tills de blev riktigt möra. Sen in i ugnen ca 30 minuter ingeggade i Texas longhorns goda grillsås. Till det en hemmagjord coleslaw. Mums var det.

Just nu har jag en köttgryta puttrande på spisen. Om ett par timmar hoppas jag på gott mört kött. Sen lite champinjoner, lök och en skvätt grädde på det...

Ingen gourmet mat kanske men så gott och inget man hinner fixa på en vardag, inte jag iallafall.

Goda revbenen med coleslaw

Kommentarer


Kommentera inlägget här: