Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Kolalakor med cocos

Kategori: Ätbart

Idag har jag bakat kolakakor. Jag älskar kolakakor, ungarna och M också. Jag kör på ett gammalt hederligt recept jag hittat i Vår kokbok. Idag var jag lite crazy och hade i lite kokos i degen, det blev jättegott.

Kolakakor
100g smör
1dl strösocker
1msk vaniljsocker
1msk sirap
2.5 dl vetemjöl
1tsk bakpulver

Rör smör och socker poröst, tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en deg (idag hade jag i ca 0.5 dl cocos också). Rulla till 3 rullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dom lite. In i ugnen på 175grader. Receptet säger 10-12 minuter men jag brukar ha närmare 15...
Helt ärligt brukar jag hälla ner alla ingredienser i bunken på en gång och köra i Kitchen aiden. Man säger ju att man skall följa recepten exakt när man bakar, det gör inte jag men det brukar gå bra ändå :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: