Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Pulled pork

Kategori: Ätbart

Idag gjorde jag pulled pork för första men antagligen inte sista gången. Har googlat runt efter lite olika recept och tagit det bästa från alla och slagit ihop.
 
Först hittade jag ingen tillräckligt stor köttbit (fläskkarré) så jag köpte två på runt 5-600g styck (vilket blev aldeles för mycket för 4 vuxna och 2 barn (som typ inte åt något kött alls))
Rubbade in den med en kryddblandning som bestod av vitlök, paprika, chili, timjan och lite annat smått och gott och lade ner dem i en stor emaljerad gryta
 
 
Sen skalade jag och klyftade två gula lökar och ett gäng vitlöksklyftor och slängde ned i grytan tillsammans med två flaskor (ca 5 dl tillsammans) rökig barbeacue sås från Hellmans
 
 
Sen in i nedre delan av ugnen i 120 grader. 7 timmar senare tog jag ut den och då såg den ut såhär
 
 
Köttet var verklige mört och mer eller mindre föll isär när man petade på det. Jag drog isär det med två gafflar och blandade ihop det med en del av "såsen" från grytan och lite av löken
 
Sen serverade jag det med pitabröd, skivad avokado, rödlök, tomat, gurka, gräddfil, steaksås från Texas Longhorn, och en coleslaw från samma ställe.
Det var riktigt gott men kanske ändå inte så gott som jag hade trott. Köttet var supergott i sig men det är kryddningen jag inte var riktigt nöjd med. Nästa gång skall jag köra med egna kryddor och slabba ihop någon egen sås så jag får den precis som jag vill ha den.
 
Min lillebror skulle fixa efterrätt och eftersom han aldrig kan göra något med måtta hade han med sig en tårta, kanelbullar och små havrebollar. Gissa om jag är proppmätt just nu

Kommentarer


Kommentera inlägget här: