Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Paj med knäckigt täcke

Kategori: Ätbart

Igår hade jag en riktigt dålig dag. Tjaffsig morgon, trött mamma (jag), suriga barn. Att jag är trött är ju såklart mitt eget fel, jag vet att jag borde gå och lägga mig tidigare på kvällarna, men det blir ju liksom aldrig så. Sen skyller jag lite på pollen också, inte nog med all björkpollen, nu bröjar gräset komma också (ja gräspollen alltså). Satt hemma och jobbade, utanför gick en snubbe och klippte gräset, jippie. Jag kände gräslukten sticka i näsan trots stängda dörrar, fönster och en helt igentäppt näsa. För att pigga upp mig själv passade jag på att baka lite, brukar ju hjälpa när jag är stressad eller i det här fallet på dåligt humör. Den här gången blev det en bärpaj (tog det jag hittade i frysen så det blev blåbär, hallon och jordgubbar) med knäckigt täcke.




Provade ett nytt recept som såg ut såhär:

150g smör

2dl havregryn

2dl vetemjöl

2dl strösocker

1/2dl grädde,visp- eller mellan-

1/2dl sirap

1/2tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull och blanda i alla de andra ingredienserna, bred "smeten" över bären/frukteb.
In i ugnen ca 25 minuter på 175-200 grader.

Riktigt riktigt god med en massa vaniljvisp till



Ja som ni märker slutade dagen bättre än den började, iallafall godare.




Kommentarer


Kommentera inlägget här: