Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Matsäck och kolakakor

Kategori: Allmänt

Nu märker man att skolan är slut och det bara är fritids för stora N. Igår var dom iväg på Polismuséet och idag skall dom till Rålis och titta på clownen Manne. Tänk att han håller på fortfarande, kommer ihåg honom från barnprogrammen när jag var liten cyklandes på sin cykel ätandes banan.
Utflykter betyder matsäck och matsäck betyder för mina barn pannakor, så igår stektes det pannkakor. Sen sa stora N att de andra barnen brukar ha med sig kex eller kakor till efterrätt. Typiskt nog hade vi inget sånt hemma så stora N blev lite besviken, men det gick snabbt över när jag sa att jag kunde slänga ihop en sats kolakakor.
 
Kolakakor är så himlans enkelt och det går superfort. Jag använder mig av ett gammalt recept ur Vår kokbok
 
100 g smör
1 dl strösocker
2.5 dl vetemjöl
1 msk ljussirap
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
Jag slänger ner allt i min kitchen aid och kör med bladblandaren tills det har blivit en deg. Har man ingen köksmaskin får man röra smör och socker poröst och sen blanda ner de andra ingredienserna.
Rulla 3 rullar och lägg på en plåt, platta till den lite. Sen in i ugnen 10-12 minuter på 175 grader. Skär i diagonala kakor
 
 
Nästan omöjligt att misslyckas och jättegoda kakor som också går att frysas.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: