Hemma på ön

Om livet, familjen, shopping, kakbak, inredning och annat smått och gott som gör livet så mycket roligare att leva

Fluff

Kategori: Allmänt

Vad är fluff? Fluff är en blandning av godis som får smälta i grädde sen svalna i kylskåp och sedan vispas upp till ett fluff. Vad skall man då ha detta fluff till? Man kan ha det som fyllning i tårtor, som topping på cupcakes, fyllning i macarons (har inte provat det själv men hört att det skall vara gott) eller ha det som en chokladmousse. Jag har provat en massa olika fluffar, bland annat, polly, daim, japp, after eight, Ahlgrensbilar, marabou mjölkchoklad och vit choklad. Jag brukar kombinera en chokladfluff med hallon när jag fyller tårtor, en favorit är att göra en fluff på vitchoklad och blanda i lite riven lime, hur gott som helst.

Proportionerna skall vara:
3 dl grädde
180 g choklad eller ca 60 gram gelégodis (Ahlgrens bilar, geléhallon....)

Grädden får inte koka upp då blir inte fluffet så bra, gör det gärna dagen innan den skall användas och låt den stå i kylen över natten.

Igår gjorde jag ett jappfluff.


Först "hackade" jag jappen i mindre delar



Som sedan fick smälta i grädden, det kan ta ett tag lite beroende på vad du skall smälta ner.
Sen åkte den in i kylen för att svalna.

FOTO: privat

Kommentarer


Kommentera inlägget här: